Wat is jouw visie op leidinggeven?
Onlangs sprak ik een iemand op algemeen directieniveau binnen een organisatie met een paar duizend medewerkers. Haar uitspraak was: “Elke medewerker heeft recht op een echte leidinggevende”. Hier was ik even stil van, juist door de eenvoud van deze uitspraak.
Toen we er verder over doorpraatten vertelde zij dat ze hiermee bedoelde dat een medewerker niet alleen moet weten welke doelen dat hij moet bereiken en dat er niet alleen op inhoud leiding gegeven moet worden, maar juist ook dat elke medewerker gecoacht en uitgedaagd moet worden op hoe hij het doet, dat hij zich kan en mag ontwikkelen en dat dit door de leidinggevende gestimuleerd wordt, maar die ook durft aan te spreken als het nodig is. Kortom hard en zacht gecombineerd in de juiste proporties en in te zetten op de juiste momenten, maar altijd in verbinding.
Waar ik nu zo benieuwd naar ben, is wat jouw visie op leidinggeven is.
Ben je zelf leidinggevende? Wat is dan jouw visie en lukt het deze visie ook in de praktijk te brengen? Wat zijn de effecten van jouw leidinggeven?
Ben je medewerker of juist een combinatie van beide, hoe kijk jij dan aan tegen leidinggeven? Wat werkt voor jou wel en wat zeker niet?
Ik ben met name ook benieuwd of de visies heel verschillend zijn of dat het allemaal op hetzelfde neer komt. Als dat laatste het geval is, dan brengt dat mij bij de volgende vraag, waarom dat dan op leidinggevend gebied er toch nog zoveel mis gaat…
Ik ben superbenieuwd naar jullie reacties en nodig je dan ook van harte
uit om hierop te reageren!
Labels:InterNovem, leidinggeven, visie
Volta consultants
| #
een medewerker moet inderdaad niet alleen weten welke doelen dat hij moet bereiken en dat er niet alleen op inhoud leiding gegeven moet worden, maar juist ook dat elke medewerker gecoacht en uitgedaagd moet worden op hoe hij het doet, dat hij zich kan en mag ontwikkelen en dat dit door de leidinggevende gestimuleerd wordt, maar die ook durft aan te spreken als het nodig is. Dan haal je precies het uiterste uit een medewerker en zo ontwikkelt diegene ook. Zo creër je een win-win situatie, want als bedrijf ga je ook vervolgens op vooruit.
Gr.
Marjolein Koning
Reply