Succesfactoren en valkuilen van een overtuigd interim manager met een vurig verlangen – deel 1
Tien jaar geleden richtte ik mijn eigen bedrijf op: InterNovem Interim Management.
Na zo’n periode denk je na wat je succes heeft gebracht en wat de zaken waren die niet handig waren of die je beter niet had kunnen doen. Deze ervaring wil ik graag delen met iedereen die hierin geïnteresseerd is.
Ik schrijf deze tips dan ook vanuit eigen ervaring.
Ben jij een overtuigd interim manager?
Als je als interim manager wil starten, is de vraag waarom dat je dit eigenlijk wil doen. Wat is jouw drijfveer, waarom wil je dit doen als zelfstandige en niet in loondienst, heb je nagedacht over de plussen en minnen, heb je een scenario als het niet lukt, wat wil jij toevoegen en waarom zouden opdrachtgevers met jou in zee willen.
Allemaal belangrijke vragen om over na te denken en ze ook te doorleven.
Na 20 jaar in het bankwezen verschillende functies te hebben bekleed, waarvan 15 jaar leidinggevende posities, was ik eigenlijk wel klaar met de financiële sector. Het was nog in de tijd dat de bomen tot in de hemel groeide, maar ik het gevoel had dat ik meer wilde betekenen voor zaken die er echt toe deden. Hoe dit er dan uit zou zien, wist ik nog niet. Maar het hield mij bezig, er broeide iets en ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik hier iets mee moest.
Op een gegeven moment kwamen er een aantal zaken bij elkaar.
Management is altijd mijn ding geweest. Vooral dynamiek en in omgevingen waar echt iets moest gebeuren of veranderen, daar voelde ik mij altijd het beste in en kon ik het beste resultaten bereiken. In mijn laatste baan bij de bank was ik verantwoordelijk voor het employabilitycenter. Hier zag ik wat het met mensen deed als ze boventallig werden. Eenzijdig werd de verbintenis opgezegd van een contract wat soms al tientallen jaren bestond.
Dit maakte de trigger in mij wakker, dat ik niet afhankelijk wilde zijn en dat ik graag mijn eigen broek wilde ophouden en zelf verantwoordelijk wilde zijn voor mijn werk en inkomen.
Ik volgde destijds een leergang verandermanagement bij het SIOO en kwam in contact met mensen die werkzaam waren in andere sectoren zoals onderwijs, zorg, vluchtelingenwerk, welzijn, maatschappelijke opvang, overheid, gemeente etc. De materie waar zij in hun dagelijks werk mee bezig waren, was het antwoord op mijn behoefte om meer te betekenen maatschappelijk gezien.
Na een laatste wake-up call, besefte ik dat ik nu echt een besluit moest nemen.
In de zomervakantie, waarin ik afstand kon nemen en alle scenario’s kon doorleven en afwegen, heb ik het besluit genomen dat ik voor mezelf zou beginnen als interim manager, waarbij ik tevens een vurig verlangen had om opdrachten te gaan doen in de non-profit sector.
En zo is het gekomen en ben ik tien jaar verder waarin ik hele mooie opdrachten heb mogen doen in voornamelijk non-profit. Hoe ik dit voor elkaar heb gekregen vertel ik graag in een volgend deel.
Wat kan ik jou uit deze ervaring meegeven?
- denk goed na wat jouw motieven zijn om voor jezelf te beginnen
- doorleef deze ook
- benoem jouw vurige wens of vurig verlangen
- als je echt iets graag wil, let dan op de signalen die op jouw pad komen
- als je niet overtuigd ben, begin er dan niet aan, want dan zal je in het vervolg daar elke keer last van houden, in je acquisitie, in je profilering, in je netwerk
- durf keuzes te maken
- heb lef
In de volgende delen zal ik nog meer ervaringen delen over toegevoegde waarde, je niet door angst laten regeren, acquisitie, netwerken, opdrachten en nog veel meer.
Heb je zelf onderwerpen waar je iets over wil weten, mail me dan op info@internovem.nl en dan neem ik ze mee in de delen die zullen volgen.
Kun je niet wachten tot alle delen verschenen zijn, neem dan contact met me op voor individueel maatwerk voor coaching, advies, klankborden, sparring of mentoring.
Succesvolle en vurige groet,
Monique Nollen