De waarde van waardering
Zijn we ons als leidinggevenden bewust wat de waarde en het belang van waardering is? Behoefte aan waardering en erkenning staat niet voor niets op de vierde laag van de behoeftepiramide van Maslow, maar wat betekent dit op de werkvloer en hoe gaan we als leidinggevenden hiermee om?
Regelmatig word ik voor opdrachten gevraagd waar er ‘gedoe’ is op de werkvloer. Het gedoe is vaak terug te voeren op een gebrek aan vertrouwen, verstoorde verhoudingen, ondermijnende teampatronen en miscommunicatie. Focus ligt dan vaak al lange tijd op het negatieve en is de organisatie fut- en energieloos.
Waardering is een basisbehoefte
Ik durf deze stelling zeker aan en niet alleen omdat Maslow dit al jaren geleden constateerde. Behoefte aan waardering geldt zeker ook in werksituaties, aangezien je hier een groot gedeelte van je tijd doorbrengt.
Maar hoe vaak spreek je je waardering uit als leidinggevende naar je mensen of naar je collega’s? Meestal gebeurt dit wel, soms weliswaar mondjesmaat, naar de mensen die positief zijn, goed presteren en die je graag in je team hebt. Daarbij is het niet zo moeilijk om je waardering te laten blijken.
Maar hoe zit het met die medewerker of collega die je eigenlijk wel wat cynisch vindt, middelmatig presteert of waarvan je de betrokkenheid onder de maat vindt? Hoe kun je waardering voor iemand uitspreken die een bepaald gedrag heeft wat je helemaal niet waardeert?
En toch zou ik je willen vragen om dit toch te doen!
Het is namelijk zo dat deze mensen meer zijn dan het gedrag wat ze laten zien. Misschien is het gedrag wel een resultante van te weinig waardering en erkenning en is het een overlevingsstrategie geworden. Zou zo maar kunnen.
Uit ervaring weet ik als je ook deze mensen waardering geeft en positief tegemoet treedt, dat er een echte verandering optreedt. Waardering geven zorgt er namelijk voor dat je mensen erbij betrekt en je je verbindt met elkaar en daardoor zal het negatieve gedrag geleidelijk afnemen. Hierbij is er wel een belangrijke voorwaarde: Alleen oprechte waardering zal dit effect hebben!
Ik geef toe dat het misschien niet altijd makkelijk is om bepaalde mensen die al langere tijd ongewenst gedrag laten zien, om bij hen positieve zaken te kunnen zien. Maar echt elk mens heeft positieve kanten, alleen moet ook jij bereid zijn deze te zien…
Als deze blog je aanspreekt, dan zou ik je willen vragen om komende periode hier mee te experimenteren. Ik ben namelijk heel benieuwd of je verschil ervaart in je waardering uitspreken naar mensen die je primair zelf als positief ervaart en mensen die je wat minder positief ziet.
Deel je ervaring!
Labels:InterNovem, leiderschap, management, waardering
Babette van Rijn
| #
Goede tekst Monique. Ik heb dit met mijn masterthesis vanuit de werknemer onderzocht. In hoeverre gevoel van waardering en support van je leidinggevende invloed heeft op de betrokkenheid en prestatie van de werknemer. Er kwam duidelijk naar voren dat waardering als zeer belangrijk aspect werd ondervonden.
Reply
internovem
| #
Dank je, Babette!
Mooi dat dit ook uit jouw onderzoek komt, want ik merk het elke keer weer in mijn opdrachten.
Voor mij is het een heel belangrijk deel van mijn leiderschap.
PS: Ik zou het gaaf vinden als ik je thesis zou mogen lezen.
Reply
Wiebe van der Weide
| #
Mooie blog en herkenbaar in de praktijk. Ik zal deze blog delen in mijn omgeving
Reply