Succesfactoren en valkuilen van een overtuigd interim manager op zoek naar een opdracht– deel 4
In de afgelopen drie delen heb ik je meegenomen in belangrijke onderdelen als je als interim manager wil werken, zoals je motivatie, je toegevoegde waarde en het belang van een goed netwerk.
Dan heb je al die zaken op orde en dan komt het meest belangrijke: het verkrijgen van een mooie en interessante opdracht.
Hoe acquireer je een opdracht?
Er zijn verschillende manieren om aan een opdracht te komen.
Zoals ik in een eerder blog heb aangegeven is een goed netwerk eigenlijk de levensader voor een interim manager. Dit netwerk kan jou opdrachten opleveren, maar dan moet je netwerk wel weten dat je beschikbaar bent.
Als ik ongeveer weet wanneer ik weer beschikbaar kom, dan zet ik dat in mijn headline op LinkedIn. Er zijn mensen die dit absoluut niet doen en het een soort van verafschuwen. Ik heb daar wel eens met mensen over gesproken, maar zij vinden het een soort zwaktebod dat je dit zo expliciet kenbaar maakt.
Ik zie dit anders. Als je wil dat je netwerk op de hoogte is dat je beschikbaar bent, kan je onmogelijk met al je contacten persoonlijk contact leggen. Door het in je headline te vermelden, komt het in de tijdlijn van je contacten als je iets post of interessant vindt op LinkedIn. Daarnaast zien ook mensen waarvan jij het profiel bekijkt, dat je beschikbaar bent.
Het heeft mij al meerdere malen op deze manier een opdracht opgeleverd.
Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je ook bepaalde contacten uit je netwerk persoonlijk op de hoogte brengt van je beschikbaarheid. Het is een mooi moment om weer eens met mensen in contact te komen, door te appen, mailen, elkaar te ontmoeten voor een koffietje of een hapje eten.
Vergeet hier vooral ook niet andere interim managers te informeren, want zij zijn met name degenen waar aan gevraagd worden of zij nog iemand kennen als er een opdracht zich voordoet in hun netwerk.
Ook als de betreffende interimmer zelf op zoek is naar een opdracht, zie hem of haar dan niet als concurrent. Mijn ervaring is dat je elkaar ook dan juist kunt helpen, want je bent immers beiden alert op alle mogelijkheden in de markt en wellicht komt er iets op je pad, dat niet passend is voor jou maar misschien wel voor de ander.
Ook kan je contacten leggen met diverse bureaus die bemiddelen bij interim opdrachten.
Er zijn bureaus in verschillende soorten en maten, van gedegen en betrouwbare partijen die jou echt kennen en je dus goed kunnen bemiddelen tot aan CV-schuivers die jou helemaal niet kennen en dit ook niet belangrijk vinden, want ze willen alleen iemand plaatsen zodat hun fee zeker gesteld is.
Een opdracht via een bureau kost je bijna altijd een deel van je tarief, want het bureau rekent een fee wat varieert van 10% tot soms wel 35%. De meeste werken met 20% tot 25%.
Daarnaast bestaan er allerlei marktplaatsen waar partijen hun interim opdrachten op publiceren. Ik ben hier geen fan van. Zo’n marktplaats maakt eerst een schifting op bepaalde criteria alvorens het CV verder het proces in gaat. Het interpersoonlijke onderdeel volgt pas aan het eind van de keten.
Ik geloof niet dat daardoor altijd de juiste man of vrouw naar boven komt, zeker niet bij complexe opdrachten.
Ik geloof in persoonlijk contact en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar rechtstreeks opdrachten te verwerven. Daarmee bedoel ik dus via mijn netwerk of rechtstreekse acquisitie.
Dit heeft als voordeel dat je zonder al te veel omwegen rechtstreeks contact hebt met de opdrachtgever. Daar gaat het om en daar moet het gebeuren.
De opdrachtgever moet het goede gevoel krijgen dat jij de opdracht voor de organisatie succesvol kan volbrengen. Jij bent degene die dit over moet brengen.
Ik vind het niet fijn als er te veel stappen tussen zitten.
Dit brengt mee dat ik ook rechtstreeks contact opneem met organisaties en bedrijven. Dit moet je wel leuk vinden en ook tegen kunnen, want soms krijg je helemaal geen reactie of nul op rekest. Maar zoals ik vroeger al geleerd heb, moet je veel zaaien om op een gegeven moment iets te kunnen gaan oogsten.
Naast bovenstaande heb ik contact met een beperkt aantal bureaus, die uitgaan van persoonlijk contact en die met name interessante opdrachten hebben bij mooie organisaties.
Die ene opdracht voorbestemd voor jou…
Ook in een eerdere blog heb ik aangegeven dat het van belang is dat je goed weet wat jouw toegevoegde waarde is. Als je dit weet, dan herken je ook snel die ene opdracht, waar jij de perfecte man of vrouw voor bent.
Je kan dit dan helder onderbouwen met voorbeelden en je ervaring die je meebrengt uit eerdere opdrachten of functies.
Zorg ook dat je duidelijkheid krijgt over zaken die vaak niet in het profiel staan, zoals wat de belangrijkste issues zijn die op dat moment spelen en waar de prioriteiten liggen.
Wat zijn de belangrijkste resultaten die geboekt moeten worden, wat staat er als jij weer vertrekt.
Als je dit duidelijk hebt, dan kan je ook je opdracht beter beschrijven en je opdrachtgever goed op de hoogte houden van de resultaten die je boekt.
Laat je niet door angst regeren!
Als interim manager bepaal je je tarief waarvoor je de opdrachten wil uitvoeren, vaak met een range waarbij je een ondergrens hebt.
Dit zou ieder geval wel mijn advies zijn om dit duidelijk voor jezelf te hebben. Met de range kun je variëren door de zwaarte van de opdracht, de inhoud en de complexiteit. Soms laat ik nog meewegen de geografische afstand, want een beperkte reistijd is ook wel wat waard.
Maar ga vooral voor de inhoud van de opdracht. Denk goed na wat voor soort opdrachten je wil doen en welke elementen die je erin zoekt. Als jij makkelijk je waarde kan toevoegen, heb je het meest te betekenen in een opdracht.
Maar in de zoektocht naar opdrachten, zullen er zaken op je pad komen, die je voor een dilemma stellen of je doen vertwijfelen.
Zo zullen er opdrachten op je pad komen waarvan het tarief onder jouw ondergrens ligt, die inhoudelijk niet aansluiten bij jou en waar je geen energie van krijgt, die op een net te grote afstand liggen of in een branche is waar jij eigenlijk niet wil werken.
Mijn advies is dan weer terug je gaan naar je uitgangspunten waarom interim manager bent, wat je toegevoegde waarde is en op basis waarvan jij je keuzes wil maken.
Ik zie namelijk nogal eens dat mensen zich door angst laten regeren en dan toch maar aan de slag gaan met die opdracht die eigenlijk niet bij hen past, geen goed tarief heeft of die meer energie kost dan dat het oplevert.
Dus blijf dicht bij jezelf en laat je niet door angst regeren!
Dan komt zeker die ene opdracht op je pad, waar jij perfect op past.
Momenteel ben ik ook weer op zoek naar een nieuwe opdracht. Ik zal je op de hoogte houden van mijn zoektocht en ook van de uitdagingen die op mijn pad komen.
En mocht je iets in jouw netwerk horen wat passend zou kunnen zijn, dan hou ik mij graag aanbevolen!
Hartelijke groeten,
Monique Nollen
Labels:blog, interim manager, InterNovem, opdrachten