Succesfactoren en valkuilen van een overtuigd interim manager met een toegevoegde waarde – deel 2
In deel 1 heb ik het gehad over het overtuigd interim manager zijn vanuit een vurig verlangen.
In dit deel gaan we het hebben over de toegevoegde waarde als interim manager.
Wat is jouw toegevoegde waarde?
Waarom zou een opdrachtgever jou willen inhuren? Wat heb jij te brengen wat zij binnen hun eigen organisatie niet hebben? Hoe onderscheid jij je ten opzichte van al die andere interim managers?
Allemaal belangrijke vragen waarover je goed moet nadenken. Hoe scherper en beter je dit voor ogen hebt, hoe beter je dit kunt verwoorden in je acquisitie, in netwerkgesprekken, maar ook in gesprekken voor potentiële opdrachten.
Als je net als ik een interim manager bent, die graag in verschillende soorten organisaties en sectoren wil werken, bestaat de valkuil dat je gezien wordt als te algemeen. Je bent immers niet iemand die alleen maar in één bepaalde sector werkt en daardoor specialist bent binnen die sector.
Het lijkt goed over te komen als je aangeeft allerlei soorten opdrachten te willen doen en dat je voor heel veel ingezet kan worden, maar hiermee bereik je vaak bovenstaand effect.
Ik zeg wel eens, als je van alles bent, ben je eigenlijk van niets.
Als je weet wat je toegevoegde waarde is, kan je hier vol vuur over vertellen, gaan je ogen sprankelen en zien mensen echt aan je dat jij op dat punt goed bent.
Je straalt het uit en bent authentiek, waardoor je de ander op een heel natuurlijke wijze kan overtuigen dat ze voor deze klus jou moeten hebben.
Vaak zit je toegevoegde waarde juist in de dingen die jij heel normaal vindt. Het is waarom anderen jou waarderen in je werk en als mens. Vind je het moeilijk om jouw toegevoegde waarde te benoemen, vraag het dan aan mensen in je omgeving, waar je mee gewerkt hebt, aan vrienden, je partner etc.
In de loop der jaren heb ik gemerkt dat mijn toegevoegde waarde is mijn manier van leidinggeven. Enerzijds ben ik helder en duidelijk, communiceer ik makkelijk en maak ik zaken bespreekbaar en anderzijds doe ik dit altijd in verbinding met mensen. Dit maakt dat mensen zich gehoord voelen en ervaren mij als betrokken en transparant. Het wordt ook wel hard op de inhoud, zacht op de relatie genoemd. Het eerste stuk ‘ hard op de inhoud’ zou ik liever willen vervangen door ‘helder op de inhoud’.
Deze manier van leidinggeven komt vooral goed van pas in opdrachten waar vertrouwen hersteld moet worden, om verwaarloosde organisaties weer prettig werkend te krijgen en teams die niet goed functioneren weer een boost te geven.
Dit komt in alle soorten organisaties van pas.
Mijn adviezen voor jou zijn:
- formuleer wat jouw toegevoegde waarde is
- kijk wat jij normaal vindt, maar wat voor anderen wel bijzonder is
- maak jouw toegevoegde waarde persoonlijk, zodat je hiermee jezelf ook meteen kan onderscheiden van anderen
- vraag anderen hoe ze jou zien
- durf te kiezen om van iets te zijn
- maak het specifiek en concreet, onderbouw jouw toegevoegde waarde met voorbeelden
- stap niet in de valkuil van algemeenheden
Als je wil toetsen of jouw toegevoegde waarde goed overkomt, mail me dan op
info@internovem.nl en dan zal ik je met plezier feed back geven.
Een waardevolle groet,
Monique Nollen
Labels:interim