Zou het ook anders kunnen zijn?
Wat zijn er toch veel misverstanden! Wereldwijd zien we dit terug en zijn ze vaak de basis van conflicten die soms de meest erge gevolgen hebben. Ook op de werkvloer liggen misverstanden ten grondslag aan vele ergernissen en frustraties. Maar hoe komt dat toch? Hieronder een vijftal oorzaken van misverstanden.
1. Interpretaties
Als je een verhaal hoort van of over iemand dan geef je er zelf betekenis aan, interpreteer je datgene wat je hoort. Dit kan mis gaan als je een andere betekenis er aan geeft dan de ander bedoelt.
Voorbeeld: collega X wordt door collega Y aangesproken op bepaald gedrag, laten we zeggen dat ze afgesproken hadden iets voor een bepaalde datum gereed te hebben en collega X heeft het niet gedaan. Als Y aangeeft dat hij daar vreselijk van baalt, glimlacht X.
Y wordt hier woedend over, want hij ziet het niet als een lolletje en het maakt hem kwaad dat X het blijkbaar zo licht op neemt. Echter wat Y niet weet is dat in de oosterse cultuur van X mensen vaak glimlachen, ook als ze bloedserieus zijn. X voelt zich wel degelijk aangesproken en baalt ook dat hij de deadline niet heeft gehaald.
2. Onuitgesproken verwachtingen
Een mens zit vol met verwachtingen, vaak voortkomend uit eigen normen, waarden en standaarden. Als je verwacht dat de ander op een bepaalde manier reageert en de ander doet dat niet, dan kan dit tot gevolg hebben dat je dit verbindt aan hoe een ander denkt of is, terwijl dat niet waar hoeft te zijn.
Voorbeeld: in een teamsessie loopt X weg om zijn telefoon te beantwoorden. Y ergert zich hier aan. Y vindt namelijk dat dit niet gepast en zelfs onbeleefd is, want in zijn beleving maak je op voorhand melding als je een telefoontje verwacht. Dit is dus Y zijn onuitgesproken verwachting. Echter wat Y niet weet is dat X helemaal niet wist dat dit telefoontje kwam, maar zag aan het nummer dat het de school van zijn dochter was, waarmee hij afgesproken had hem meteen te bellen als zijn regelmatig spijbelende dochter niet op school verschenen was.
3. Aannames
Veel misverstanden zijn ook terug te voeren op aannames. We nemen iets aan dat het zo is, zonder dat we echt weten of het wel zo is. We vullen de waarheid in op onze manier, terwijl dat niet DE waarheid hoeft te zijn.
Voorbeeld: Een manager staat in zijn afdeling bekend als weinig invoelend. Op het moment dat een bepaalde collega verdrietig is om het overlijden van een goede vriend, slaat de manager de collega op de schouder en zegt: ‘ kop op, probeer ook de zon te zien”. Dit wordt door het team als ongevoelig bestempeld en zij nemen dit dus als gegeven aan, terwijl zij niet zien dat de manager, die moeilijk zijn gevoelens kan tonen, dit oprecht meent en de verdrietige collega een hart onder de riem wil steken.
4. Half verhaal
Soms is de informatie die we hebben maar heel beperkt of maar een half verhaal, terwijl we dit niet altijd weten. Als we op basis van deze gegevens dan conclusies trekken dan kan een misverstand het gevolg zijn.
Voorbeeld: binnen een organisatie wordt een bepaalde beslissing genomen die impact heeft op het werk van bepaalde medewerkers. Als de achtergrond van de beslissing, de context en overwegingen niet worden verteld, dan kan dit tot het misverstand leiden dat mensen denken dat deze beslissing ondoordacht genomen is.
5. Vooroordelen
Als je bevooroordeeld bent dan leidt dit bijna altijd tot misverstanden. Je hebt namelijk al een oordeel op voorhand en dat geeft geen ruimte om de andere echt te begrijpen. Vooroordelen beperkt je blik al voorhand, ook al heb je voldoende en oprechte informatie.
Voorbeeld: als je het vooroordeel hebt dat je collega lui is en de kantjes eraf loopt, zul je altijd die dingen zien die je vooroordeel bevestigen.
Een mogelijkheid om een misverstand te voorkomen is om te checken of dat wat je hoort of ziet ook echt zo is en daarbij je zelf de vraag te stellen: ‘ Zou het ook anders kunnen zijn?’ Door je deze vraag te stellen, dwing je jezelf om vanuit andere gezichtspunten naar de situatie te kijken.
Wat nog beter is, is om te checken bij de ander of jouw interpretatie, aanname, conclusie, waarheid ook klopt met hoe de ander het ziet.
Labels:aannames, InterNovem, misverstanden, verkeerde interpretaties, vooroordelen