Goed voorbeeld doet goed volgen!?
Deze week hoorde ik van een leidinggevende dat hij het belangrijk vond dat hij het goede voorbeeld gaf. Mee eens! Echter toen ik hoorde wat hij daaronder verstond, was ik het totaal niet met hem eens.
Hij vertelde dat hij altijd zorgde dat hij als eerste op het werk was en als laatste weg ging. Zijn intentie hiermee was dat hij liet zien dat hij als leidinggevende op tijd aanwezig was, dat hij hard werkte en dat hij daardoor ook lange dagen maakte en geen 9-tot-5 mentaliteit had. Dit zijn voor hem belangrijke waarden en door ze zelf te laten zien, gaat hij ervan uit dat anderen dit overnemen. Bovendien gaf hij aan dat het wel handig was dat hij er als eerste en als laatste was, want daardoor kon hij goed in de gaten houden wie er op tijd kwam en of zij wel hun uren maakte.
Een ander voorbeeld was dat hij als hij ziek was dat hij toch kwam werken, ook al voelde zich enorm beroerd. Het ziekteverzuim op zijn afdeling was hoog, dus vond hij dat hij gewoon door moest gaan, omdat hij anders niet het goede voorbeeld zou geven. Hij vond immers dat medewerkers zich te snel en vaak met vage klachten zich ziek meldden.
Is dit het goede voorbeeld geven?
In mijn optiek niet! Bovenstaande voorbeelden zijn namelijk gestoeld enerzijds op wantrouwen en controle en anderzijds op impliciete verwachtingen. Bereik je daarmee betere resultaten voor je organisatie? Nee! Want als een medewerker elke dag op tijd is, meer dan 10 uur per dag aanwezig is en zich nooit ziek meldt, zegt dit helemaal niets over hoe hard dat hij werkt en met welke kwaliteit. Misschien lummelt hij van de 10 uur wel de helft en zit hij op social media, te appen of een vakantie te boeken.
Een goed voorbeeld geven, vind ik zeker belangrijk, maar dan denk ik aan hele andere voorbeelden.
Als je bepaalde waarden belangrijk vindt dat deze ook in je organisatie of afdeling terugkomen, ga dan het gesprek aan met je mensen. Geef hen aan waarom dat je dit belangrijke waarden vindt en op welke manier dat bepaalde waarden tot uitdrukking komen. Dus ben expliciet in wat je verwacht en ga er niet van uit dat mensen wel begrijpen wat jij bedoelt.
Ik zal een voorbeeld geven. Als je het belangrijk vindt dat er open en transparant gecommuniceerd wordt, maak dan zaken ook bespreekbaar op een open en respectvolle manier. Geef het voorbeeld dat je zaken, hoe moeilijk soms ook, met elkaar kunt bespreken op een manier die alle partijen in hun waarde laat. Dus helder en duidelijk op de inhoud, maar wel in verbinding met elkaar.
Een ander voorbeeld is dat als je vindt dat medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid moeten tonen om op tijd te komen en hun werkuren effectief moeten inzetten, maak dat dan bespreekbaar. Spreek hen aan op hun professionele verantwoordelijkheid en volwassenheid. Maak ook weer expliciet wat je verwacht en waarom. Ook hier weer duidelijk op de inhoud maar wel in verbinding.
En tot slot, als je ziekteverzuim te hoog is, kijk dan wat de mogelijke onderliggende oorzaken zijn. Ook hier is expliciete communicatie ook weer essentieel. Probeer niet in te vullen of al op voorhand je vooroordelen klaar te hebben. Ga met oprechte interesse het gesprek in en maak bespreekbaar als iemand een hoog ziekteverzuim heeft. Maak de ander ook verantwoordelijk voor mogelijke oplossingen.
Ik geloof in het goede voorbeeld geven in duidelijke, transparante en expliciete communicatie op een respectvolle manier!
Hoe zie jij dit?
Monique Nollen, april 2015