“Waarom doen ze niet gewoon wat ik wil?”
Sommige leidinggevenden zitten soms met hun handen in het haar en zijn tot wanhoop gedreven, omdat hun medewerkers niet lijken mee te werken en niet de dingen te doen die van hen verwacht worden. Vaak wordt dit uitgelegd als onwil, tegendraads gedrag, luiheid of ongemotiveerdheid. In dit artikel wil ik inzoomen op de onderliggende zaken die wellicht aan de orde kunnen zijn als medewerkers niet doen wat jij wil.
Expliciete verwachtingen
Vaak wordt er van uitgegaan dat de ander maar begrijpt hoe jij denkt als leidinggevende. Echter de meesten van ons beschikken niet over een helderziende gave en daardoor gaat het op dit vlak mis. Als ik dan aan leidinggevenden vraag of ze expliciet hebben uitgesproken wat ze van medewerkers verwachten, krijg ik vaak als antwoord: ‘Nee, maar dat snappen ze zelf toch wel, dat ze …..”.
En dat is dus niet zo, dat ze dat altijd zelf snappen. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze misschien zaken anders zien, het belang anders percipiëren of gewoon omdat ze er niet bij nadenken. Geen onwil en zeker geen vooropgezet plan. Als je dus wil dat medewerkers iets doen, een bepaalde taak uitvoeren, resultaten en doelen bereiken, dat je wil dat er op een bepaalde manier met elkaar omgegaan wordt of dat iemand op tijd moet komen, spreek je dan helder en duidelijk uit wat je van de ander verwacht.
Het is de toon die de muziek maakt
Als je dan helder je verwachtingen uitspreekt, ben je dan bewust hoe je deze boodschap brengt. Het is van belang helder en duidelijk te communiceren op een respectvolle en verbindende manier. Dit kan door bijvoorbeeld niet alleen je verwachting uit te spreken, maar ook uit te leggen en context te geven aan de ander waarom dat je dit verwacht. Hierdoor kan de ander ook beter plaatsen waarom dat je bepaalde zaken verwacht, waardoor je meer begrip zal creëren. Op het moment dat je alleen kil en koud patsboem vertelt wat je verwacht, zullen mensen geen betrokkenheid ervaren waardoor er ook geen draagvlak zal ontstaan.
Duidelijk op de output, niet-sturend en flexibel op de input
Als je wil dat medewerkers een bepaalde taak uitvoeren of bepaalde resultaten moeten bereiken, ben dan helder en expliciet wat die taak of resultaten zijn, maar ben niet bepalend en sturend op welke manier exact deze behaald moeten worden, dus bepaal niet hoe zij hun werk moeten doen.
Als je namelijk al bepaalt voor mensen hoe zij zaken moeten uitvoeren, dan haal je alle creativiteit en professionaliteit uit het werk en zijn zij feitelijk alleen maar hersenloze uitvoerders en daar wordt niemand gelukkig en gemotiveerd van. Geef mensen de ruimte om invulling te geven aan de taak op hun eigen manier. Dit kan wel eens niet jouw manier zijn, maar als het resultaat ook op een andere manier bereikt kan worden dan is dat ook helemaal goed. Dit vraagt van een leidinggevende wel een vorm van vertrouwen, flexibiliteit en loslaten, maar als je alles voorschrijft voor mensen, dan bereik je ook niet wat je wil, want dan “ doen ze ook niet wat jij wil”.
Kortom, als jij wil dat mensen doen wat jij wil, maak ze dan een echte betrokken deelgenoot van de zaken die bereikt moeten worden, spreek hen aan op hun professionaliteit en geef ze de ruimte om zelf invulling te geven op welke manier zij de resultaten willen realiseren.
Labels:communicatie, draagvlak, leidinggeven, resultaten